Langtidsholdbar behandling

Jeg fokuserer på at skabe hurtige og effektive resultater, men det må ikke ske på bekostning af langtidseffekten af behandlingen. Hvis effekten aftager efter et stykke tid, er det ikke særlig værdifuldt.

Behandling, som har effekt på sigt

Derfor afslutter jeg hvert behandlingsforløb med at give dig sikre effekten i fremtiden. Nogle gange er forandringen sket for bestandig, men andre gange lægger jeg et “træningsprogram” til dig, som du kan bruge til at vedligeholde og styrke effekten efter behandlingen.

Dit “terapeutiske træningsprogram”

Hvilken slags terapeutisk træningsprogram kan du så forvente?

Det kommer meget an på hvad du har været i behandling for. Grundlæggende arbejder jeg med styrker, ressourcer, strategier og intention – og derfor vil du få nogle øvelser, der arbejder med disse elementer.

Helt lavpraktisk er der ofte tale om:

  • Visualiseringer
  • Fokus på personlige styrker
  • Refleksionsopgaver
  • Kropslige øvelser (vejrtrækning m.v.)

Nogle får én central øvelse, mens andre får nogle forskellige øvelser, som de skifter mellem. Det er meget individuelt.

Men er jeg ikke “forandret” efter behandlingen?

Men hvorfor er det overhovedet nødvendigt at “efterbehandle”, når du er færdig med dit behandlingsforløb? Bør behandlingen ikke skabe varige forandringer i sig selv.

Jo, målet er varig forandring. Og i nogle tilfælde er du “forandret for altid”, når du har gennemført behandlingen. I andre tilfælde virker den “psykiske tyngdekraft” og trækker dig ned, hvis du ikke gør en aktiv indsats for at vedligeholde forandringen.

Derfor er det i nogle tilfælde smart at have et mentalt træningsprogram. Det svarer til at ændre livsstil for at opnå sundhed og vægttab – her vil du også vedblive ved at gøre en indsats, når din kur er gennemført.

Kan du ikke gøre efterarbejdet for mig?

Men hvad nu hvis du ikke har motivationen til at vedligeholde arbejdet, når behandlingen som sådan er afsluttet?

Så kan jeg være din “personlige træner” for at blive i billedet. Du kan vælge at komme ind til en vedligeholdelsessession, fx en gang hver 1-3 måneder.

Nogle er en hel session det rigtige. Andre gange kan fx 30 minutters “genopfriskning” af dine mentale øvelser være tilstrækkeligt.